ANKARA VE TSR

0

Ülkemize R.P.G. yada daha yaygın bir deyişle F.R.P. ilk olarak TSR’nin (Tactical Strategies Research inc.) AD&D’si (Advanced Dungeons and Dragons) ile girdi. Bu sistemi oyuncular masa üstü oyunlarla değil SSI’ın ortaklığı ile çıkardığı bilgisayar oyunlarıydı. Bu oyunlar aslen F.R.P. ye sadece isim olarak benziyordu, bunun nedeni ise sadece canavar kesmek ve zindanlarda kaybolmakla sınırlıydı. Tabi konu AD&D ise içinde “D” yani Dungeon (Zindan) olacaktı. Bu oyunlarla F.R.P.’nin özü sayılabilen Zindan ve Hazine unsurunu oyuncular yerleştirdi. Bu sistemi merak edenler o efsanevi T.S.R.’dan posta ile kitap ve zar almaya başladılar. Ankara’da bunu düzenli bir hale getiren insanlar bile vardı. Hatta hiç unutmam ilk zar setimi ODTÜ de okuyan ve daha sonraları Ankara’nın ilk Hobby Shop’u (Dragon’s Keep) açanlardan almıştım. Bu Hobby Shop 1996 yılının Haziran ayında Kumrular Sokak’ta bir iş hanında açılmıştı. Sadece kurbanı eksikti açılışın o zamanlar bir azınlık olan R.P.G. yada o günkü popüler yaklaşımı ile F.R.P. ile ilgilenen her 10 kişiden 9’u oradaydı.

Ne yazık ki bu arkadaşlarımız bu başarılarını TSR’nin o yıllarda uyguladığı “Birthright” politikasından dolayı kaybettiler. 1996 yılından sonra genel olarak TSR bütün dünyalarını bir yana bırakarak (Dragonlance, Forgotten Realms, Ravenloft, Planescape ve nicelerini.) Birthright’a yüklendi bu yaptıkları pazarlama hatası oları büyük oyuncu kitlelerini kaybetmesine neden oldu. İşte bu arada Türkiye’de özellikle Ankara’da yeni oluşumlar oluşmaya başladı. Bu oluşumların en popüleri Magic the Gathering’di. Bu kağıt oyunu yıllarca TSR’de çalışmış olan ve görevine son verilen Richard Garfield’a aitti.

Ama hiç kimse geleceği o kadar net göremiyordu. Çünkü azalan AD&D kitapları ve artan Magic ve White-Wolf kitapları ile oyuncular kendilerini bir ikilemde bulmaya başladılar. Bu ikilem bir zamanlar personeli olan Richard Garfield’ın kurmuş olduğu Wizards of The Coast’un TSR’yi satın alması ile doruğa çıktı ve o ana kadar Türkiye’de ve özellikle Ankara’da bulunmayan bilimkurgu öğeleri içeren oyunlar Hobby Shop’ların raflarında görünmeye başladı. Bu satın alımdan sonra AD&D oyunlarında Magic etkisi görülmeye başladı bunu ve etkili bir şekilde yaşayan Dragonlance oldu 5th Age ile oyun bir kart oyununa döndü. White-Wolf ve diğer firmaların sağlamış olduğu sistemler dünyada TSR’nin eski pazar payını kaptığı için 3rd Edition yada D&D projeleri meydana gelmeye başladı yeni bir sistem ile eski yerini almaya çalışıyorlardı.

Bunu bekletirken R.P.G. severlere günümüzün başarılı R.P.G. oyunu yapımcısı Blackisle ile anlaştılar ve “Baldur’s Gate” çıktı. Lakin bu çalışmaların sonunda TSR unutuldu yada unutulmak istendi. D&D’nin çıkması ile AD&D ile TSR tarihin tozlu sayfalarına karıştı ama halen F.R.P. ile ilgili bir konuşma duyduğumda insanlarda halen yaşayan bir AD&D ruhun görüyorum.

TSR’nin yıllar içerisinde çıkartmış olduğu ve bize bilgisayar başında saatlerce kalmamıza neden olmuş oyunlar.

1988
Pool of Radiance
Heroes of the Lance
Dungeon Masters Assistant Vol I 
1989
Curse of the Azure Bonds
Dragons of Flame
Hillsfar
War of the Lance
Dungeon Masters Assistant Vol II
1990
Secret of the Silver Blades
DragonStrike
Champions of Krynn
1991
Eye of the Beholder I
Eye of the Beholder II
Shadow Sorcerer
Pools of Darkness
Gateway to the Savage Frontier
Death Knights of Krynn
1992
The Dark Queen of Krynn
Treasures of the Savage Frontier
Spelljammer
1993
Eye of the Beholder III: Assault on Myth Drannor
Fantasy Empires
Unlimited Adventures
Dark Sun: Shattered Lands
Stronghold
Dungeon Hack
1994
Dark Sun: Wake of the Ravager
Ravenloft: Strahd's Possession
Al-Qadim: The Genie's Curse
Menzoberranzan
1995
Ravenloft II: Stone Prophet
Deathkeep (3DO & PC) 
1996
Blood & Magic
Iron & Blood
1997
Descent to Undermountain
Birthright: Gorgon's Alliance
1998
Baldur's Gate
Baldur's Gate: Tales of The Sword Coast
1999
Torment
2000
Icewind Dale
Baldur's Gate: The Shadow of Amn
Paylaş

Yorum yapın