DRAGONLANCE

0

Ejderha Mızrağı (Dragonlance) dünyası geçmişi neredeyse yirmi yıllık olan, hakkında TSR’ın en fazla roman çıkardığı ve romanlarından bazı klasiklerin (Efsaneler Üçlemesi) Türkçe’ye de geçtiğimiz yıllarda kazandırıldığı biraz romantik, biraz şairane biraz da edebi yönü her anda okurlarının karşısına çıkan zengin ve hırsla, ihtiras ile dolu geçmişi ile sürükleyici bir dünyadır. Neden Ejderha Mızrağı? Yaratıcılarından Tracy Hickman’ın AD&D nin ilk çıktığı günlerde dizayn ettiği modüllerde ejderhalara ağırlık vermesinin genel kitleden beğeni toplaması sonucu “neden ejderhaların baskın olduğu bir dünya olmasın?” sorusu sonucu ve iş arkadaşlarını ikna etmesinin ardından iki yıllık özenli bir çalışma sonucu ortaya zengin bir dünya olan “Ejderha Mızrağı” çıkmış. Fikir sahipleri ve yaratıcılarının arasında sadece yazarlar veya oyun yapımcıları değil harita mühendisleri, şairler-çok sayıda-, ressamlar, sanat tarihi öğrencileri ve akademisyenler bulunduğundan olsa gerek klasik AD&D dünyalarından çok farklı bir yapısı bulunur.

Ejderha Mızrağı’nda her dünyada bulunduğu gibi bir yaradılış destanı vardır. Buna göre “Yüce Varlık madenin mekanın ve zamanın varlığından önce ilahi bir çağrı yapar. Çağrıya Işığın Tanrısı, Kutsal Ejder Paladine ve Karanlıklar Kraliçesi Takhisis bu çağrıya yanıt verir. Yüce Varlık, bunun ardından bir çağrı daha yapar ve dengenin temsilcisi Gilean ebedi iyinin ve kötünün arasında sonsuza değin yerini alır.” Peki kimdir bu Yüce Varlık? Kim bilir, zamanın mekanın ve gücün, iyinin ve kötünün üstünde bir şey olsa gerek. Ben Yüce Varlığı tanrıların bile kaçamadıkları ilahi kader olarak yorumluyorum. “Ardından bu tanrılar kendilerine yardımcılar çağırırlar. Bunların en büyüğü Reorx’dur, Reorx ilahi bir çekiçle yokluğu/kaosu şekillendirmeye başlar. Çekicinden fırlayan kıvılcımlar yıldızları,bir başla yorumla da öte boyutları yaratır”. Size de biraz boş gelemdi mi bu dünya? Evet artık hırslı tanrılarımız ve bir dünyamız –ki adı Krynn- var. “Paladine her renkten bir ejderha yaratır ve bunları iyi yüreklerle donatır. Ancak kıskanç Kraliçe Takhisis bu ejderlere nefesini üfler ve içlerine kötülük eker. Sinirlenen ve hırslanan Paladine metallerden yapılmış ejderha heykellerine yaşam verir ve onları önceki hatasını tekrarlamadan yargılama gücü verir Efsaneye göre bu ejderha heykellerini Reorx yapmıştır”. Ve tabi bunların ardından Tüm Ejder Savaşı ve Tüm Melekler Savaşı’nın ardından tanrılar karşılıklı dünya üzerine bir daha gelmeyecekleri kararını alırlar.

Krynn’ı şekillendiren bir başka olay ise bu yaradılış efsanesinden çok uzun zaman sonra geçmektedir. “Afet-Cataclysm” Tanrıları kızdıran batıl dinlere inanan insan ve diğer varlıklara “gökten gelen yanan bir dağın Istar’a çarpıp toprakları yerle bir edişi” diye anımsanır. Afetten sonra tüm tanrılar ölümlülere yüz çevirmiş artık rahiplerin şifa güçleri ellerinden alınmıştır. Bu toprakları kaosa ve savaşlara sürükleyen olaydan üç yüz yıl sonra başlar Ejderha Mızrağı’nın ilk çeviri kitabı “Güz Alaca Karanlığının Ejderhaları”.

Her Fantezi dünyasında olduğu gibi Krynn’da da elfler, cüceler, insanlar, gnomlar vardır. Tolkien okuyanlar hobbitleri bilirler. AD&D dünyalarında hobbitlere karşılık gelen halfling ırkı vardır. Krynn’da halfling yoktur. Kender ırkı, ki Ejderha Mızrağı’nı Ejderha Mızrağı yapan, oyunların/kitapların değişmez tuzu biberi olan bu ırk hayatla dalga geçen korku nedir bilmeyen, meraklı, çocuk ruhlu, ellerine hakim olamayan (bunu kitabı okursanız kesinlikle anlarsınız) ve biri bir diğerine hem fiziksel hem ruhani olarak benzeyen bir ırktır. Biraz daha Tolkien’den bahsedicek olursak, Krynn’da orc da yoktur-tanrı için birilerinin Tolkien’den az arakladığını görmek sevidirici.

Son olarak Ejderha Mızrağı’nın sizin için çocukluğunuzu anımsatan bir renk olmasını diliyorum. Saygılar.

Paylaş

Yorum yapın